fredag 15. mars 2013

LINOSNITT

Første oppgaven i trykk & foto.

Hva trenger du for å få til dette?

* Et portrettbilde av noen
* Photoshop
* Blåpapir
* Blyant
* Linoplate
* Utskjæringskniver
* Kladdepapir
* Rispapir
* Trykksverte i farger du vil ha
* Glassplate
* Valse
* Presse

Siden forrige oppgave har vi jobbet med linosnitt, da vi fikk i oppgave å trykke et portrett av noen. Om det var en du kjente eller en kjendis spilte ingen rolle.. Vi skulle lære oss linosnitt!


For å kunne lage linosnitt så må man selvfølelig ha et portrettbilde av noen.. Og da valgte jeg et bilde av min gode venninne. Det vi begynte med var å åpne Photoshop, og redigere bildet våres der slik at det fikk mange kontraster i svart/hvit. Dette gjorde vi ved hjelp av funksjonen "cutout" under "artistic"


Her er det originale bildet.
Etter redigering i Photoshop.

Da dette var gjort kopierte vi ut bilde og la et blåpapir oppå linoleumplaten, og deretter la vi bildet oppå. Da det var på plass tegnet vi rundt alle linjer i bildet som skiller ut alle de to forskjellige lagene. Da det var gjort ble det på en måte kopiert over på platen slik at neste jobb vi måtte gjøre var å skrape ut de forskjellige lagene. Jeg begynte med ansiktet, deretter de små detaljene og til slutt de store delene.. Dette var litt av en jobb, med tanke på at det er ganske mange forskjellige detaljer i et ansikt-bildet. 

Når linoleumplaten var ferdig skjært ut, så var det bare å trykke på trykksverte. Dette gjorde vi flere ganger for å teste ut, hvor mye trykksverte vi skulle ha på osv. Jeg begynte med å trykke på et kladdepapir, så da fortsatte jeg med å trykke på et annet papir som man kaller rispapir. Jeg trykte først med en svart farge, deretter trykte jeg med rødt, men ble stort sett mest fornøyd med den svarte.
 I aksjon

Ble nesten helt fornøyd med mitt resultat, men synes det ble for mye svart så det lignet ikke personen det skulle være. Sånn ble det jo bare, men ga personen på bildet linosnittet og hun lo seg nesten ihjel, ettersom hun mente hun så rimelig rar ut på bildet. Jeg personlig, syntes det for det meste ble kult og litt annerledels. 

- JULIE ANDERSEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar