fredag 15. mars 2013

Fotopolymer - Fotoetsing

Heeei på dikkan :-)

Fotopolymer og fotoetsing - 
Dette er en metode som er av type dyptrykk, altså at sverten legger seg ned i platens fordypninger, der hvor det på min plate kommer frem mest kobber. Kobber er de platene man bruker mest.

Det begynte med at vi valgte ulike temaer,  vi skulle ta bilder, eller finne egne bilder vi selv har tatt for å bruke i denne oppgaven. Jeg valgt å bruke et av bildene jeg selv hadde tatt i Hønefoss. 

Deretter redigerte vi de i Photoshop og gjorde de om til sort-hvitt, samt redigerte kontrastene og slikt for at det skulle bli bedre å bruke til trykk senere. Vi tok også et utsnitt, tilpasset kobberplaten vi skulle bruke. Som vi på forhånd hadde pusset, vasket og belagt med lysømfiendtlig film. Bildene skrev vi ut på overhead-ark, slik at vi brukte de til å belyse platen.

Neste da var å belyse, på et mørkerom, med uv-lys. Vi belyste først med raster (ark med hull på) i 2 min og 50 sek, deretter belyste vi med motivet i 2 min og 45 sek til 3 min, alt ettersom hvor mørkt motivet i var. Så fjernet vi mylar laget, altså den andre laget av den lysømfiendtlige filmen. Deretter fremkalte vi motivet med å vaske ut polymene med en blanding av 1,5 bruskork krystallsoda og 1 l vann helt til kobberet kom frem, så skylte vi platen i lunkent vann og sprayet på eddik for å stoppe fremkallingen. Til slutt tørket vi den med hårføner og la den til herding i dagslyset.

Dette var en prosess for meg som jeg måtte gjøre på nytt, ettersom jeg hadde tatt den blå plasten feil vei fra starten av. Det gjorde det hele mye vanskeligere for meg, og tiden ble knapp. Ble egentlig ganske så stresset, ettersom jeg måtte gjøre ting på nytt. Og det ble heller ikke noe bedre ettersom den dagen planen min var å trykke var jeg syk. Så jeg ble ikke helt ferdig med oppgaven helhetlig. Vi skulle også lage ramme til bildene, noe jeg ikke fikk gjort. Litt synd at jeg ble syk på den dagen.
Uflaks i selve uflaksen var at når jeg endelig skulle trykke, fikk jeg ikke trygt ordentlig. Som gjorde jeg ble enda mer forsinket i arbeidet mitt. 

 Slik ble det etter redigering.

 - Første forsøket

- Andre forsøket
- Tredje forsøket, det jeg ble mest fornøyd med

Dette var en veldig grisete oppgave ;-) Med tanke på all malingen som ble brukt, synes likevel at det var litt spennende, med tanke på å se hvordan resultatet ble. Ble bare litt synd at jeg ble syk under prosessen som gjorde at ikke oppgaven ble helt ferdig. Dessverre kan man ikke forutse sykdom. 

- JULIE ANDERSEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar